Cloettan lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi makeisten ja suklaan arvonlisäverokannan muuttamista koskevaksi lainsäädännöksi

Cloettan lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi makeisten ja suklaan arvonlisäverokannan muuttamista koskevaksi lainsäädännöksi

Sokerittomat tuotteet ja ksylitolituotteet välttämätöntä jättää veromuutoksen ulkopuolelle
Esitysluonnoksen mukaista esitystä veromuutokseksi ei pidä viedä tällaisenaan eteenpäin. Ehdotamme, että vähimmillään esitysluonnokseen tehdään muutos niin, että sokerittomien tuotteiden ja ksylitolituotteiden arvolisäverokantaa ei muuteta.

Ksylitolituotteet edistävät terveyttä
Perustuslain mukaan julkisen vallan on edistettävä väestön terveyttä. Vaikka veroesitystä on perusteltu puhtaasti fiskaalisista näkökulmista, myös sen terveyshyötyjä on pidetty esillä. Esityksessä todetaan veron terveysvaikutusten olevan neutraalit, mikä ei pidä paikkaansa. Hallituksen esityksen vaikutusten arvioinnissa on huomioitu ainoastaan (otsikon mukaisesti) makeiset ja suklaa, eikä lainkaan ksylitolilla ja muilla makeutusaineilla makeutettuja sokerittomia purukumeja ja pastilleja. Esityksen mukainen vero heikentää suomalaisten terveyttä sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä.

Hallituksen esitys makeisten ja suklaan arvonlisäverokannan muuttamiseksi lukee yllättäen myös ksylitolituotteet veronkorotusten piiriin. Makeiset ja ksylitolituotteet ovat suomalaisille kaksi eri asiaa, joiden käyttömotiivit poikkeavat toisistaan merkittävästi. Ylivoimaisesti suurin käyttömotiivi ksylitolituotteille on suun terveyden ylläpito. Ksylitolin hyödyt ovat laajasti kuluttajien tuntemat, Suomessa myydystä purukumista 98 % on ksylitolipurukumia.

Ksylitolituotteiden hyödyt terveydelle ovat kiistattomat ja ne on todettu useissa kliinisissä tutkimuksissa. Suomen Hammaslääkäriliitto ja kansalliset ravitsemussuositukset suosittelevat käyttämään ksylitolituotteita päivittäin, lisäksi ksylitolituotteet ovat osana Käypä hoito –suositusta. THL:n joulukuussa julkaisema Terve Suomi -tutkimus nostaa esiin suuren huolen suomalaisten suun terveydestä, jonka hoitamisessa ksylitolituotteet ovat tärkeitä.

Arvonlisäveron nousu johtaisi ksylitolituotteiden käytön vähenemiseen
Toisin kuin veroesityksessä todetaan, hinnalla on selvä vaikutus ksylitolituotteiden kulutukseen. Ksylitolituotteiden hintajousto on negatiivinen: hintojen nousu johtaa ksylitolituotteiden kulutuksen laskuun. Lisäksi ksylitolituotteiden kuluttajahinnat kasvavat absoluuttisesti enemmän kuin halvempien sokeria sisältävien tuotteiden, mikä ohjaa kulutusta vähemmän terveellisten tuotteiden suuntaan.

Huomioitavaa on myös esityksen vaikutus suun terveydenhuollon kustannuksiin.Katsomme, että suun terveydenhuollon kustannukset tulisivat nousemaan enemmän kuin sokerittomien ja ksylitolituotteiden veronkorotuksen tuotto olisi. Suun terveydenhuollon vuosikustannukset ovat n. 1 mrd.€ ja esityksen mukainen ksylitolituotteiden veronkorotuksen tuotto noin 5 milj.€. Tällöin vain +0,5% lisäys suun terveydenhuollon kustannuksissa veisi esityksen mukaisen ksylitolituotteiden verotuoton.

Erityisesti lapsiperheet negatiivisen vaikutuksen kohteina
Esityksen mukaisen veronkorotuksen vaikutukset osuvat pahimmin lapsiperheisiin, jotka ovat ksylitolituotteiden suurin käyttäjäryhmä. 98% suomalaisten lasten vanhemmista pitää ksylitolituotteita tärkeinä tai erittäin tärkeinä lasten hammasterveyden kannalta.

Lain määrittelemä tullinimikejaottelu vaatii tarkennusta
Lakiehdotustekstin tullinimikejaottelu ei sokerittomien ja ksylitolituotteiden osalta riittävän selkeästi kategorisoi lain alle lukeutuvia tuotteita (lakiehdotusteksti, 85 § kohta 2). Tullinimikejaottelu ei perustu tuotteen objektiivisiin ominaisuuksiin, kuten raaka-ainepohja, käyttötarkoitus, valmistusmenetelmä, vaan nimike 2106 90 sisältää myös ”muualle kuulumattomat elintarvikevalmisteet”. Tämä luokka sisältää esimerkiksi sokerittomia kurkkupastilleja sekä samaan tarpeeseen vastaavia ravintolisiksi luokiteltuja kurkkutabletteja. Tästä syystä tulee tarkentaa sanallisella kuvauksella mitkä hyödykkeet lasketaan mukaan, ts. mitä ”nimikkeen 1704 tuotteita vastaavat tuotteet” tarkalleen ovat, jos kaikkia 2106 90 -hyödykkeitä ei lasketa kuuluviksi veron alle.

Sokerittomien ja ksylitolituotteiden rajaaminen veromuutoksen ulkopuolelle on mahdollista
Juomien valmisteverossa on erotettu veron määrä sokerittomien ja sokeria sisältävien tuotteiden välillä, jotta verotuksella voidaan edistää terveyttä. Sama näkökulma tulisi ottaa huomioon myös tämän veron toteutuksessa. Kyseinen muutos olisi paitsi rationaalinen ratkaisu, myös helppo ja yksinkertaista toteuttaa. Nimikkeen 2106 90 alle kuuluvat sokerittomat pastillit ja purukumit eivät raaka-aineiltaan eivätkä käyttötavan tai -tarkoituksen ja terveysvaikutusten osalta vastaa nimikkeen 1704 tuotteita, eikä niitä em. syistä tule lukea tavanomaisten makeisten ryhmään eikä myöskään niitä vastaaviksi tuotteiksi.

Cloetta esittää esityksen kumoamista, mutta vähimmillään, että hallituksen esitysluonnokseen tehdään muutos jolla sokerittomat ja ksylitolituotteet jätetään veronkorotusten ulkopuolelle.

Tuplan seikkailut laajenevat jäätelökategoriaan – ensimmäiset Tupla-jäätelömaut nyt julki
Ikoninen Tupla-suklaapatukka on syksyllä 2024 tarjolla myös super premium -jäätelönä. Tupla-jäätelön makuina ovat suomalaisten suosikkimaut suklaa ja vanilja.  
Lehdistötiedotteet
Cloettan syksyn makeisuutuudet
Tekeekö mielesi herkullista Tupla-suklaata, tymäkkää Sisu-salmiakkia vai pientä hyvää lakupatukan muodossa? Tätä kaikkea tarjoaa Cloetta syksyn herkkuhetkiin.
Lehdistötiedotteet
Cloettan kevän uutuusmakeiset
Cloettan toukokuussa kauppoihin tulevat uutuudet tarjoavat sekä kahvilatunnelmaa purkkahyllyyn että maitosuklaata, jossa yhdistyy suomalaisten suosikkileivonnainen.
Lehdistötiedotteet