Aakkoset Original Salmiakki – klassikko tekee paluun 50-vuotisjuhlavuoden kunniaksi!

Aakkoset Original Salmiakki – klassikko tekee paluun 50-vuotisjuhlavuoden kunniaksi!

50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Aakkoset tuo juhlavuoden kunniaksi paljon toivotun, voimakkaamman makuisen ja sitkeämmän salmiakin takaisin. Aakkoset Original Salmiakki -karkin maku ja rakenne ovat ihastuttaneet suomalaisia jo vuodesta 1970. Aakkosille on alusta alkaen ollut tunnusomaista pakkauksen vahva graafinen ilme ja timanttikuvio, sekä tietysti aakkoset itse karkeissa.

Puuttuvat kirjaimet

”Aakkoset-karkkien kirjaimet – tai pikemminkin niiden puuttuminen – ovat puhuttaneet kansaa vuodesta toiseen. Ihmisillä on tapana muodostaa karkkien kirjaimista sanoja ja tarinoiden mukaan on hyvä enne, jos kirjaimista saa muodostettua oman ihastuksensa nimen”, kertoo Cloettan tuoteryhmäpäällikkö Heidi Pekkala. ”Meillä onkin iloisia uutisia kaikille Väinöille, Päiveille ja Åsille: nyt pussissa on mukana myös skandinaaviset kirjaimet Å, Ä ja Ö!”

Suomalaiset ovat salmiakkikansaa

Cloettan tekemän kyselyn mukaan salmiakkia syödään Suomessa ylivoimaisesti eniten muihin Pohjoismaihin verrattuna. Salmiakki jakaa voimakkaasti mielipiteitä, sillä vain 6 % norjalaisista, 12 % tanskalaisista ja 22 % ruotsalaisista syö salmiakkia. Suomessa salmiakkia syö joka kolmas. Salmiakki on erityisesti keski-ikäisten naisten suosikki.

”Salmiakin himo on usein vastustamaton. Salmiakkia ostetaan hetkellisen mielihalun pohjalta ja enimmäkseen itselle – omiin herkkuhetkiin. Tuotetta valitessa huomio kiinnittyy salmiakin voimakkuuteen ja koostumukseen. Nostalgisten mielleyhtymien vuoksi klassikoilla on ostotilanteessa herkästi etulyöntiasema”, kertoo Heidi Pekkala.

Aakkoset Original Salmiakki -pussin rinnalle tulee tammikuussa kauppoihin Aakkoset Salmiakkisekoitus. Se on nimensä mukaisesti sekoitus erilaisia salmiakkimakeisia: sitkeää Aakkoset Original Salmiakkia, nykyistä, pehmeämpää Aakkoset Salmiakkia sekä salmiakkia ja marjamakuja yhdistäviä, uusia Aakkoset Marja-Sirkus -karkkeja.

Aakkoset historiaa

Salmiakkiaakkoset tuli markkinoille vuonna 1970 ja sen suosio oli taattu heti alusta alkaen. Ideana oli lisätä makeisten kiinnostavuutta muutenkin kuin vain herkullisten tuotteiden avulla. Niinpä Aakkoset on ollut alusta asti tunnettu juuri siitä, että makeisissa olevista kirjaimista voi muodostaa sanoja.

Aakkoset on tiettävästi vanhin Suomessa karkkipussimuodossa myyty salmiakkimakeinen. Ensimmäinen Aakkoset Salmiakki oli pieni 50 g karkkipussi. Valmiit karkkipussit tulivat Suomessa kauppoihin vasta 1960-luvun puolivälissä. Siihen asti karkkeja ostettiin kilohintaan ja kauppias pussitti ne paperipusseihin.

Aakkoset Salmiakki -pussit ovat alusta lähtien olleet musta-puna-valkoisia ja vinoneliökuvioisia. Aakkoset -pussien ilme on kantanut nykypäivään asti hieman modernisoituna versiona. Aakkoset
-makeispussisarja sai keväällä 2019 uudistetun ulkoasun tuttua vinoneliökuviota kunnioittaen.

Aakkoset Salmiakkia mainostettiin aluksi aikakauslehdissä, mutta sitä on nähty myös televisiossa. Vuonna 1982 valmistui varsin futuristinen Salmiakki Aakkoset -mainos, jonka pääosassa on Helena Lindgren. Se voitti pronssisen leijonapatsaan Cannes Lions –mainoselokuvakilpailussa.

Irtokarkkien suosio jatkaa kasvua
Irtomakeisten suosio jatkaa edelleen kasvuaan koronan aiheuttaman notkahduksen jälkeen. Vahvat suosikkituotteet pitävät pintansa, vaikka uutuuksia kokeillaankin mielellään. Koko makeismarkkinan arvosta laskettuna irtomakeisten osuus on noin kymmenys.
Lehdistötiedotteet
Tuplan seikkailut jatkuvat – nyt Tupla-jäätelötuutit valloittavat jätskialtaan
Tupla-suklaapatukka on tarjolla jäätelöpurkkien lisäksi nyt myös jäätelötuutteina. Tupla-jäätelöt ovat yhdistelmä tuttua ja ainutlaatuista Tupla-suklaapatukan makua ja rakennetta sekä laadukasta kotimaista jäätelöä. Tuuttien makuina ovat suomalaisten suosikit suklaa ja vanilja.  
Lehdistötiedotteet
Cloettan lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi makeisten ja suklaan arvonlisäverokannan muuttamista koskevaksi lainsäädännöksi
Cloetta tukee täysin Elintarviketeollisuusliiton lausuntoa, joka tuo kattavasti esiin veromuutoksen epäkohdat ja haluaa lisäksi kiinnittää erityisesti huomiota esityksen mukaisen veromallin negatiivisiin terveysvaikutuksiin. Cloetta ehdottaa, että vähimmillään esitysluonnokseen tehdään muutos niin, että sokerittomien tuotteiden ja ksylitolituotteiden arvolisäverokantaa ei muuteta.
Lehdistötiedotteet