Xylitol-Jenkki täyttää 40-vuotta

Xylitol-Jenkki täyttää 40-vuotta

Turun yliopiston hammaslääketieteen laitoksella löydettiin 1970-luvun alussa makeutusaine, ksylitoli, jolla havaittiin olevan hammasystävällisiä vaikutuksia. Cloettaa (silloinen Hellas) pyydettiin valmistamaan tutkimusta varten ksylitolilla makeutettuja purukumeja ja pastilleja. Syksyllä 1975 kauppoihin tuli maailman ensimmäinen ksylitolipurukumi, viiden palan Xylitol-Jenkki.

Ksylitoli on hyvä esimerkki siitä, miten käytännönläheinen tieteellinen tutkimus on siirtynyt osaksi suomalaista arkea. Tutkimusten mukaan lähes jokainen suomalainen tuntee Xylitol-Jenkin, ja peräti kahdeksan kymmenestä syö ksylitolipurukumia.

Ksylitolia, iloa ja Koivun voimaa

Ksylitolipurukumin 40-vuotinen menestys perustuu hyvään makuun, terveysvaikutukseen ja vahvaan Jenkki-brändiin. Kasvua koko kansan arkituotteeksi siivitti legendaarinen Jenkki-purkka, ja sen mainokset.

– Jenkki muistetaan paitsi ksylitolista, niin tunnepitoisista mainoksistaan. Jenkki on helposti lähestyttävä ja siinä on iloista fiilistä. Paras tapa kannustaa ihmisiä omaksumaan hyviä tapoja, kuten hampaiden säännöllistä hoitamista, on tehdä siitä hauskaa. Tässä Xylitol-Jenkki on onnistunut. Sehän on nimenomaan fiksu ja hauska tapa, kertoo Cloettan markkinointipäällikkö Laura Forsman.

Maailman ensimmäinen ksylitolipurukumi, Xylitol-Jenkki, täyttää jo 40-vuotta. Se on erinomainen esimerkki suomalaisten kyvystä luoda uusia, terveyttä edistäviä innovaatioita. Ksylitolin käyttö katkaisee esimerkiksi happohyökkäyksen ja sen säännöllinen käyttö vähentää hampaiden reikiintymisen riskiä. Täysksylitolipurukumin käyttö ehkäisee karieksen tarttumista vanhemmasta lapseen ja vähentää plakin muodostusta.

Täysksylitolipurukumi oli yksi ensimmäisiä tuotteita, joka saavutti virallisen terveysvaikutteisen elintarvikkeen aseman koko Euroopan unionin alueella, kun EU hyväksyi sille terveysväitteen vuonna 2009.

Viikolla 6 (2.-8.helmikuuta) Suomessa vietetään ksylitoliviikkoa. Teemaviikon tavoitteena on kertoa suun itsehoidon tärkeydestä ja muistuttaa ksylitolituotteiden eduista päivittäisessä hampaiden hoidossa.Ksylitoliviikkoa on vietetty jo vuodesta 2003.

Painokelpoisia historiakuvia Xylitol-Jenkistä löytyy Cloettan kuvapankista, http://www.cloettakuvat.fi

Kuvapankin käyttöön ei tarvita tunnuksia, valitse etusivulta ”Julkinen kuvapankki”.

Lisätietoja

Milla Vihanto
ksylitolitiedottaja
Cloetta Suomi Oy
p. 050 505 3114
milla.vihanto@cloetta.fi

Irtokarkkien suosio jatkaa kasvua
Irtomakeisten suosio jatkaa edelleen kasvuaan koronan aiheuttaman notkahduksen jälkeen. Vahvat suosikkituotteet pitävät pintansa, vaikka uutuuksia kokeillaankin mielellään. Koko makeismarkkinan arvosta laskettuna irtomakeisten osuus on noin kymmenys.
Lehdistötiedotteet
Tuplan seikkailut jatkuvat – nyt Tupla-jäätelötuutit valloittavat jätskialtaan
Tupla-suklaapatukka on tarjolla jäätelöpurkkien lisäksi nyt myös jäätelötuutteina. Tupla-jäätelöt ovat yhdistelmä tuttua ja ainutlaatuista Tupla-suklaapatukan makua ja rakennetta sekä laadukasta kotimaista jäätelöä. Tuuttien makuina ovat suomalaisten suosikit suklaa ja vanilja.  
Lehdistötiedotteet
Cloettan lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi makeisten ja suklaan arvonlisäverokannan muuttamista koskevaksi lainsäädännöksi
Cloetta tukee täysin Elintarviketeollisuusliiton lausuntoa, joka tuo kattavasti esiin veromuutoksen epäkohdat ja haluaa lisäksi kiinnittää erityisesti huomiota esityksen mukaisen veromallin negatiivisiin terveysvaikutuksiin. Cloetta ehdottaa, että vähimmillään esitysluonnokseen tehdään muutos niin, että sokerittomien tuotteiden ja ksylitolituotteiden arvolisäverokantaa ei muuteta.
Lehdistötiedotteet