Skip To Content
FI

Aakkoset-brändin historia

Salmiakki Aakkoset tuli markkinoille vuonna 1970 ja sen suosio oli taattu heti alusta alkaen. Ideana oli lisätä makeisten kiinnostavuutta muutenkin kuin vain herkullisten tuotteiden avulla. Niinpä Aakkoset on ollut alusta asti tunnettu siitä että makeisissa olevista kirjaimista voi muodostaa sanoja. Aakkoset on tiettävästi vanhin Suomessa karkkipussimuodossa myyty salmiakkimakeinen. Ensimmäinen Salmiakki Aakkoset oli pieni 50 g karkkipussi. Valmiit karkkipussit tulivat Suomessa kauppoihin vasta 1960-luvun puolivälissä. Siihen asti karkkeja ostettiin kilohintaan ja kauppias pussitti ne paperipusseihin.

1970
Salmiakki Aakkoset 1970-luvulta

Tuotevalikoima laajenee hedelmäisillä mauilla. Hedelmä Aakkoset lanseerattiin 1980-luvun alkupuolella. Vuonna 1989 lanseerattiin 112 gramman Maxi-Aakkoset.

1980
Maxi Aakkoset pussi.

Aakkoset Salmiakkia mainostettiin aluksi aikakauslehdissä, mutta sitä on nähty myös televisiossa. Vuonna 1982 valmistui varsin futuristinen Salmiakki Aakkoset -mainos, jonka pääosassa on Helena Lindgren. Se voitti pronssisen leijonapatsaan Cannes Lions –mainoselokuvakilpailussa. Tästä vuoden 1982 mainoksesta jäi elämään mainoslause ”Ota ite Aakkoset!”

1982
Kuva vuoden 1982 mainoksesta.

Vinoneliöruutu on olennainen osa Aakkoset-brändiä. Salmiakkiruutu yhdistetään myös italialaisen commedia dell’arten palvelijahahmoon harlekiiniin, jonka asuun kuuluu monivärisistä kangastilkuista tehty housupuku ja italialaisen talonpojan myssymäinen hattu. Vuonna 1986 järjestettiin Karkki-Sirkus-mainoskampanja, jonka hahmoina esiintyivät Aakkoset-pussien väreihin sonnustautuneet harlekiinit. Harlekiinit ilmestyivät koristamaan Hedelmä ja Sirkus Aakkosia ja muita uutuus-Aakkosia 1990-luvun lopulla.

1986
Kuva vuoden 1986 Aakkoset-mainoksesta.

Markkinoille tuotiin hedelmä- ja salmiakki- Aakkos-pastillit eli ABC-pastillit, joita myytiin myös ksylitoli-versioina. Saman vuoden toinen uutuus oli pyöreässä pahvituubissa myytävät Aakkoset.

1990
Aakkospastilleja.

Aakkoset-tuoteperhe kasvoi hedelmän ja salmiakin samassa makeisessa yhdistävillä Sirkus Aakkosilla, joista muodostui valikoiman kulmakivi.

1998
Kolme sirkusaakkoskarkkia.

Aakkoset toi markkinoille ensimmäisen makeispussinsa joka sisälsi suklaamakeisia. Perinteikkäiden kestosuosikkien, Hedelmä ja Sirkus Aakkosten, lisäksi pussi sisältää täyssuklaisia nappeja ja suklaalla päällystettyjä vaahtomakeisia. Suklainen uutuus oli välitön menestys ja yhä edelleen yksi Aakkosten suosituimmista tuotteista. Aakkoset Choco -pussin suklaa on UTZ-sertifioitua ja vastuullisesti tuotettua.

2018
Aakkoset Premium Mix Choco -pakkaus.

Aakkoset on aina leikitellyt kirjaimilla ja kielellä. Nyky-Suomessa puhutaan useita kieliä, joten Aakkoset kasvatti kielitaitoaan 50-juhlavuotensa ajaksi. Aakkoset-pussit lanseerattiin touko-kesäkuussa 2020 suomen lisäksi inarinsaamen, arabian, venäjän, viron, ruotsin ja englannin kielillä ja ne olivat saatavilla juhlavuoden ajan.

2020
Karkkipusseja Yhteiset Aakkoset -kampanjasta.

Aakkoset toi markkinoille ainutlaatuisen innovaation, makeisen jonka pääraaka-aine on hedelmä! Aakkoset Aito & Hedelmäinen -tuoteperheen makeiset sisältävät 50 % hedelmää ja ne ovat maailman ensimmäiset makeiset, joiden hedelmäpitoisuus on näin korkea. Sen ansiosta makeisissa on raikkaan ja luonnollisen hedelmäinen maku, mutta tutun karkkimainen, pehmeän pureskeltava rakenne. Aakkoset Aito & Hedelmäinen -makeiset ovat lisäksi vegaanisia, gluteenittomia ja sisältävät vain luontaisia aromeja ja värejä.

2021
Aakkoset Aito & Hedelmäinen.