Jos suomalainen irtokarkinsyöjä on aikaisemmin juossut hintakampanjoiden perässä, osoittaa makeistalo Cloettan toteuttama tutkimus*, että nykyään kulutusta ohjaa ennemmin laatu kuin hinta. Keskivertokarkkipussiin päätyy entistä enemmän laadukkaita premium-tuotteita ja pussin koko on entistä pienempi.
Cloettan toteuttama tutkimus kertoo, että kaupan irtokarkkihyllyllä korostuvat turvalliset valinnat. Puolet tutkimuksen vastaajista ajattelee brändimakeisten kertovan irtokarkkivalikoiman laadusta ja pussiin sujahtaakin entistä enemmän tuttuja ja laadukkaita makeisia. Laadusta ollaan myös valmiita maksamaan .
– Irtokarkeissa on kuluttajakäyttäytymisen osalta tapahtumassa jotain kiinnostavaa. Viime kesä oli aikaisemmista vuosista poikkeava sen osalta, ettei tavanomaisia alennuskampanjoita ollut yhtä paljon käynnissä. Siitä huolimatta myimme irtomakeisia reilusti normaalia enemmän, vaikka tavallisesti suomalaisen herkkukulutus on siirtynyt muihin tuoteryhmiin ja vähentänyt irtomakeisten kulutusta kesäaikaan, Cloettan tuoteryhmäpäällikkö Elina Levonmaa sanoo.
Mistä kulutuskäyttäytymisen muutos sitten johtuu? Levonmaa arvioi irtomakeisten lisääntyneen suosion taustalla olevan viime vuosina laajentunut ja parantunut valikoima ja markkinan palautuminen koronan jälkeen.
– Suomalaisten keskiostos irtokarkkihyllyllä on noin 3,5 euroa. Tarjoukset eivät enää vedä kuten ennen, vaan karkkeja ostetaan silloin kun itselle parhaiten sopii. Myös pienempi määrä makeisia riittää. Pussiin valitaan omia suosikkituotteita ja arvostetaan laadukasta valikoimaa. Ehkä hieman yllättäen uutuustuotteita kokeillaan mieluummin valmiiksi pakatuissa tuotteissa, Levonmaa toteaa.
Tutkimus kertoo, että 81 % kuluttajista valitsee karkkipussiinsa aina tuttuja suosikkimakeisia. Kokeilunhaluisia uutuustuotteiden testaajia vastaajista oli 14 %. Tutkimus tuo myös esiin, että laadukas valikoima ohjaa ostokäyttäytymistä: kaikista vastaajista yli puolet (54 %) kertoo valitsevansa ostopaikan sen mukaan, missä on paras irtomakeisvalikoima.
– Rakensimme uudentyyppisen irtokarkkihyllyn viimeaikaiset kuluttajakäyttäytymisen muutokset silmällä pitäen ja pilotoimme myymälää kymmenessä kohteessa. Nyt olemme tuoneet Candyking Premium Mix -valikoiman jo yli sataan kauppaan. Laadukkuus tarkoittaa, että valikoimasta löytyy paljon erilaisia suklaita, tunnettuja brändejä ja ikonisia irtokarkkeja kuluttajien toiveiden mukaisesti. Candyking Premium Mix -valikoima on piristänyt poikkeuksetta myyntiä, Levonmaa kertoo.
Miltä näyttää suomalaisten keskivertokarkkipussi?
Irtokarkkihyllyllä suomalaiset ovat harvinaisen yksimielisiä. Suomalaiset ovat tutkimuksen mukaan hedelmämakeisten ystäviä ja lähes jokaisesta pussista löytyy kyseisiä karkkeja. Myös salmiakkia pussiinsa valitsee 67 % vastaajista. Tämä yllättää ammattilaisenkin:
– Volyymimääräisesti salmiakkia myydään vain 9 % irtomakeisten kokonaismyynnistä. Vaikuttaakin siltä, että suomalaiset todella rakastavat salmiakkia ja ostavat sitä usein, mutta kerralla pussiin valikoidaan vain muutama laadukas makeinen, Levonmaa kertoo.
Suomalaisten keskivertokarkkipussista löytyy myös lähes aina suklaata (61 %). Nuoret valitsevat pussiinsa mielellään kirpeitä karkkeja (65 %), kun taas iäkkäämmät korvaavat ne lakritsilla. Epätodennäköisin valinta karkkipussiin on vaahtokarkki, joka löytää tiensä ainoastaan 25 % valikoimaan.
Edellisissä tutkimuksissa irtokarkkien hygieenisyys on näkynyt ostokäyttäytymiseen vaikuttavana tekijänä, mutta parantuneen hygienian ja jokaisen käytön jälkeen pestävien kauhojen myötä enää 7 % vastaajista ilmoittaa vähentäneensä irtomakeisten ostoa hygieniasyistä.
Mitä suomalaiset valitsevat mieluiten karkkipussiinsa:
Hedelmä- tai marjamakeinen (78 %)
Salmiakki (65 %)
Suklaa (61 %)
Kirpeä karkki (56 %)
Lakritsi (53 %)
Toffee (43 %)
Vaahtokarkki (25 %)
* Tutkimus toteutettiin online-kyselynä ja siihen vastasi 500 15-54-vuotiasta suomalaista (Cambri Pick & Mix usage study, syyskuu 2022, N=500).